عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 30 مرداد 1397
بازدید : 221
نویسنده : sibesalamati

آیا می‌دانید که سکته مغزی سومین علت مرگ زودرس در دنیاست؟ ضمناً شایع‌ترین نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک است که اغلب قابل پیشگیری است.

جلوگیری از سکته مغزی با راهکارهای ساده

سکته مغزی ایسکمیک زمانی روی می‌دهد که رگ‌های خونی حامل خون و اکسیژن به مغز، تشکیل لخته خون می‌دهند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد شاهرگ حیاتی در مغز تا حدودی قطع می‌شود. این انسداد می‌تواند موجب نقص در عملکرد مغز و حتی مرگ شود. حتی اگر شما از سکته مغزی نجات پیدا کنید ممکن است دچار ناتوانی‌هایی شوید. بنابراین بهترین کار، پیشگیری است، درست مانند هر مشکل دیگری!

سیگار را ترک کنیدسیگار کشیدن به دیواره‌ی داخلی عروق یعنی رگ‌های خونی که خون و اکسیژن را از قلب به مغز حمل می‌کنند آسیب می‌رساند. وقتی دیواره‌ی داخلی عروق در اثر سیگار آسیب ببیند، احتمال تشکیل لخته خون در داخل آن‌ها بیشتر می‌شود. این اتفاق به قسمت یا قسمت‌هایی از مغز آسیب می‌زند و اینجاست که سکته مغزی روی می‌دهد. پس بهتر است همین الآن ترک سیگار را شروع کنید تا اینکه احتمال سکته مغزی را به جان بخرید و دچار مشکلات فراوان دیگری نیز در سلامتی‌تان بشوید.

تحقیقات نشان می‌دهد انجام منظم ورزش‌های هوازی با شدت متوسط می‌تواند ریسک سکته مغزی را تا 27 درصد کاهش بدهد و ضمناً عادت سالمی است که خطر بسیاری از مشکلات دیگر برای سلامتی را نیز کم می‌کند

فشار خونتان را کنترل کنیدفشار خون بالا یکی از دلایل اصلی سکته مغزی است. بالا بودن فشار خون نیز مانند سیگار کشیدن به دیواره‌ی داخلی عروق آسیب می‌زند. وقتی فشار خون خیلی بالا باشد، فشار بیشتری به دیواره‌ی عروق وارد می‌کند که شامل عروق حامل خون و اکسیژن به مغز هم می‌شود. این فشار در بلندمدت می‌تواند تا حدی به عروق آسیب بزند که لخته خون تشکیل شده و مغزتان اکسیژن و خون کافی نداشته باشد و تقریباً بمیرد. فشار خونتان را مرتباً چک کنید و برای پایین آوردن فشار خونتان راهکارهای مناسب را در پیش بگیرید.

ورزش کنیدورزش‌های هوازی ریسک سکته مغزی را کاهش می‌دهند، به چند دلیل: فشار خون را پایین می‌آورند و از سفت شدن عروق که ناشی از افزایش سن است پیشگیری می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد انجام منظم ورزش‌های هوازی با شدت متوسط می‌تواند ریسک سکته مغزی را تا 27 درصد کاهش بدهد و ضمناً عادت سالمی است که خطر بسیاری از مشکلات دیگر برای سلامتی را نیز کم می‌کند.

وزن خود را کنترل کنیداضافه وزن داشتن یا چاق بودن هم ریسک فاکتور دیگری برای سکته مغزی ایسکمیک است. خوشبختانه حتی کاهش وزن 10 درصدی هم می‌تواند از خطر سکته مغزی کم کند. چربی باعث تولید مواد شیمیایی التهاب برانگیزی می‌شود که می‌توانند به دیواره‌ی داخلی عروق خونی آسیب برسانند. ضمناً چاق بودن، ریسک فشار خون و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد که هر دو عامل منجر به افزایش احتمال سکته مغزی خواهند شد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در پیش بگیریدغذاهای فرآوری شده و هله‌هوله را رها کنید و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در پیش بگیرید. مطالعات نشان می‌دهد بین شیوه‌های تغذیه‌ای سالم و کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی ارتباط وجود دارد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها، روغن زیتون، ماهی، حبوبات و غلات کامل است و بسیار کم از غذاهای فرآوری شده و قند استفاده می‌شود.

اگر دیابت دارید کنترلش کنیددیابت، احتمال بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. متأسفانه معمولاً دیابت نوع دوم دیر تشخیص داده می‌شود، اما بهترین کار ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که بتوانید قند خون را قبل از اینکه عروق آسیب ببینند و احتمال سکته مغزی افزایش پیدا کند، کنترل کنید. مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کاهش ریسک دیابت نوع دوم نیز مفید است. البته ورزش هم بخش مهمی از این رویکرد پیشگیرانه و کنترل کننده است، چون حساسیت به انسولین را افزایش داده و کمک می‌کند سلول‌ها به طور مؤثرتری از گلوکز استفاده کنند.

مراقب سلامت قلبتان باشیدریتم نامنظم قلب که به آن فیبریلاسیون دهلیزی می‌گویند، ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهد و این احتمال بعد از 50 سالگی بیشتر می‌شود. در فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان نامنظم قلب موجب تجمع خون در بخشی از قلب می‌شود که احتمال تشکیل لخته خون و حرکت آن به سمت مغز را افزایش می‌دهد. هم ورزش بیش از اندازه و هم ورزش نکردن و تحرک بدنی نداشتن منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوند. افرادی که رقابت‌های شدید ورزشی دارند مثلاً ماراتن‌های سنگین، بیشتر در معرض‌اند اما آن‌هایی که زیاد می‌نشینند هم در خطرند. باز هم کلید، تعادل است؛ ورزش کنید اما به اندازه!

منبع: tebyan.net


تاریخ : سه شنبه 30 مرداد 1397
بازدید : 224
نویسنده : sibesalamati
طرز تهیه دسر کنافه ترکی

طرز تهیه دسر کنافه

دسر کنافه نوعی شیرینی است که در زبان ترکی “کونفه” و در زبان عربی همان “كنافة” نامیده می شود. این دسر خوشمزه متعلق به کشور‌های منطقه خاورمیانه است و شباهت زیادی به دسر کاداییف دارد. مواد اصلی کنافه رشته های کاداییف است که داخل آن پنیر چرب مثل پنیر شیر بز یا کاشار که یک پنیر ترکیه ای است، می ریزند و معمولاً آن را با پسته یا گردو سرو می کنند. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دسر کنافه :

رشته کاداییف  ۵۰۰ گرم 
کره   ۲۰۰ گرم
 پنیر لبنه یا بز ۵۰۰ گرم

مواد لازم برای شربت کنافه :

 شکر  ۳۰۰ گرم
 آب  ۳۰۰ میلی لیتر 
آبلیمو تازه  به مقدار لازم 
 دارچین به مقدار لازم 
گلاب یا عرق بهار نارنج به مقدار لازم
پودر پسته ۷۰ گرم

طرز تهیه دسر کنافه :

فر را روی دمای ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

رشته های کاداییف را داخل یک کاسه بزرگ بریزید سپس کره آب شده را اضافه کنید به طوری که تمام رشته ها به کره آغشته شوند.

یک قالب کیک با قطر ۱۵ سانتیمتر بردارید و کف آن را با کره چرب کنید.

نیمی از رشته کاداییف را داخل قالب بریزید.

پنیر لبنه یا بز را داخل یک ظرف ریخته و با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا به حالت کرم در بیاید. سپس پنیر را روی رشته های کاداییف بریزید و با نصف دیگر رشته های کاداییف روی پنیر را بپوشانید. بهتر است برای پخت بهتر لایه آخر دسر را به کره آغشته کنید.

دسر را به مدت ۳۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا کاملا بپزد.

در این حین شربت دسر را آماده کنید. برای درست کردن شربت شکر را با آب، آبلیمو و پوست لیمو پودر شده روی شعله قرار دهید و آرام آرام هم بزنید تا شربت قوام بیاید.

بعد از این که شیرینی کامل پخت، آن را از فر خارج کنید و رویش شیره بریزید. سپس کنافه را در ظرف مناسب سرو کرده و با پودر پسته، خامه یا سرشیر تزیین کنید.

منبع : kalleh.com


به وب سایت من خوش امدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





RSS

Powered By
loxblog.Com